More

    Amprenta digitală a browserelor

    Într-o lume digitală interconectată, fiecare activitate online lasă o urmă. De la site-urile web vizitate până la dispozitivele utilizate, amprentele digitale sunt monitorizate și urmărite în mod constant. O tehnică folosită de agenții de publicitate, comercianți și chiar de infractorii cibernetici pentru a colecta informații despre utilizatori este folosirea amprentei digitale a browser-ului.

    Dar ce presupune mai exact amprenta digitală folosind browser-ele? Cum funcționează? Și mai important, cum ne putem proteja? În această serie de două articole, vom prezenta scopul, metodele și implicațiile acesteia.

    Ce reprezintă amprenta digitală a borwser-ului?

    Amprenta browser-ului este o metodă utilizată pentru identificarea și urmărirea utilizatorilor pe baza caracteristicilor unice ale navigatoarelor web. La fel cum amprentele biologice sunt unice pentru fiecare individ în parte și navigatoarele au atribute distincte care pot fi folosite pentru a crea o amprentă digitală.

    Aceste atribute includ versiunea browser-ului, sistem de operare rezoluția display-ului, plugin-urile instalate, fusul orar, preferințe lingvistice și multe alte iteme. Prin combinarea acestor atribute, se generează un identificator unic, ceea ce permite site-urilor web și serviciilor online să urmărească utilizatorii pe diferite sesiuni de navigare și dispozitive.

    Browser ”fingerprinting” este o tehnică de urmărire pasivă care nu necesită utilizarea de cookie-uri sau alte metode tradiționale de urmărire. În schimb, se bazează pe informațiile expuse de navigator, care sunt colectate și analizate de site-uri web și de urmăritori terți.

    Toate acestea transformă metoda într-un instrument puternice pentru urmărirea digitală, deoarece poate fi folosită pentru a identifica utilizatorii chiar daca aceștia își șterg cookie-urile sau folosesc moduri de navigare privată. Procesul de amprentare a browser-ului începe imediat ce este accesat un site web prin transmiterea automată de informații către serverul care găzduiește site-ul web.

    Aceste informații includ un șir (string) ce conține detalii despre navigator, sistemul de operare și dispozitivul utilizat. Adițional pot fi dezvăluite atribute suplimentare, precum lista de plugin-uri instalate, fonturile acceptate și alte informații la nivel de sistem. Toate acestea sunt colectate și utilizate pentru a crea o amprentă digitală unică care poate fi utilizată pentru a urmări activitățile online.

    Cum funcționează amprentarea browser-ului?

    Presupune colectarea unei game largi de informații despre acesta, respectiv cu privire la dispozitiv și apoi prin combinarea acestor atribute se creează un identificator unic. În acest proces sunt implicate două componenta principale: colectarea datelor de la client și generarea amprentelor pe partea de server.

    Colectarea de date de la client se referă la obținerea de informații furnizate de browser. Aceste atribute pot fi accesate cu ajutorul JavaScript și al altor tehnologii web. De exemplu, JavaScript poate prelua informații despre versiune, rezoluția ecranului și plugin-uri instalate. În unele cazuri, site-ul web poate utiliza și tehnici suplimentare, cum ar fi canvas fingerprinting, pentru a extrage detalii adiționale.

    Odată ce au fost colectate datele necesare, acestea sunt trimise la server, unde are loc generarea amprentei digitale. Procesul din partea serverului presupune combinarea atributelor colectate într-un identificator unic. Acest lucru se realizează de obicei cu ajutorul algoritmilor de hashing sau al altor tehnici matematice. Amprenta digitală rezultată este apoi stocată de către site-ul web sau de către un tracker terț și permite recunoașterea și urmărirea utilizatorului în scopuri publicitare sau comportamentale.

    Pentru ce este utilizată amprenta digitală a browser-ului?

    Este utilizată în diverse scopuri, de la optimizarea legitimă a site-urilor web până la urmărirea și supravegherea mai intruzivă. Printre cazurile comune de utilizare a amprentării se numără:

    1. Personalizarea și experiența utilizatorului – personalizarea experienței de navigare prin reținerea preferințelor, a setărilor și a interacțiunilor utilizatorului. Acest lucru poate îmbunătăți experiența de navigare.
    2. Analiza și asigurare performanței – datele pot fi utilizate pentru a colecta informații despre utilizare site-ului web, datele demografice ale vizitatorilor și indicatorii de performanță. Aceste informații pot ajuta proprietari de site-uri web să își optimizeze conținutul, designul și interfața cu utilizatorul.
    3. Publicitate și marketing – poate cea mai controversată utilizare este pentru publicitatea direcționată. Urmărind utilizatorii pe toate site-urile și dispozitivele, agenții de publicitate pot livra reclame personalizate pe baza istoricului de navigare, a intereselor și a datelor demografice ale acestora. Acest lucru permite o targetare mai eficientă a reclamelor și rate de conversie potențial mari.

    În timp ce aceste cazuri de utilizare pot ava scopuri legitime, există de asemenea, preocupări cu privire la posibila utilizare abuzivă pentru urmărire, supraveghere și încălcarea vieții private.

    Confidențialitate ?

    Implicările amprentării browser-ului asupra confidențialității sunt ample. Spre deosebire de modulele cookie, care pot fi șterse sau blocate cu ușurință, amprentele navigatorului pot urmări în mod constant utilizatorii pe diferite dispozitive și sesiuni de navigare. Iată câteva implicații cheie pentru confidențialitate care trebuie luate în considerare:

    1. Unicitate și identificabilitate – amprentele digitale sunt adesea unice pentru fiecare persoană, ceea ce face posibilă identificare și urmărirea utilizatorilor cu un grad ridicat de certitudine. Astfel chiar dacă sunt luate măsuri pentru a evita metodele tradiționale de urmărire, utilizatorul poate fi identificat și vizat pe baza amprentei de browser.
    2. Trasabilitate navigării – permite urmăritorilor terți să colecteze date despre activitățile de navigare pe mai multe site-uri web. Aceste date pot fi utilizate pentru a construi un profil complet al comportamentului digital, intereselor și preferințelor online. Acestea pot fi apoi utilizate pentru publicitate direcționată, personalizarea conținutului sau chiar vândute altor companii în diverse scopuri.
    3. Conectarea dispozitivelor – pot fi identificate mai multe dispozitive, urmăritorii pot stabili conexiuni și pot urmări utilizatorii pe smartphone-uri, tablete, laptopuri și alte dispozitive. Acest lucru permite o capacitate de urmărire mai cuprinzătoare și mai persistentă.
    4. Afectarea confidențialității –combinarea amprentării borwser-ului cu alte tehnici de urmărire, cum ar fi cookie-urile și urmărirea adresei IP, poate eroda și mai lut viața privată. Atunci când sunt datele obținute prin intermediul metodelor expuse sunt coroborate rezultă un profil digital detaliat și intruziv al utilizatorului, fapt ce poate submina viața privată și autonomia acestora.

    Amprentarea nu este în mod inerent rău intenționată, iar multe site-uri web și servicii legitime o utilizează în scopuri benigne. Cu toate acestea, potențialul de abuz și de invadare a vieții private este cel care ridică probleme.

    Ultimele articole

    Articole similare